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Gouvernement 2.0 : les différents niveaux

Publié le 15 janvier 2009 par Eogez

Un sujet tendance dont on parle beaucoup depuis la victoire d’Obama aux élections américaines et qui a donné lieu à pas mal d’analyses, de réflexions ou d’échanges. Par exemple, ce débat organisé par la New America Foundation : “Wiki White House: Can Obama Use Technology to Transform Government?” :

La première question posée aux intervenants portait sur la définition à donner à l’expression “Gouvernement 2.0″. Pas forcément évident au premier abord. De qui parle t’on ? Des membres du gouvernement ? Des citoyens ? Sur le blog Gauravonomics, on peut trouver une catégorisation pertinente et selon moi complète :

Level 1. Allowing government employees and elected officials at all levels to access and use social media tools like blogs, wikis and social networks to connect with their constituents.

Level 2. The strategic use of social media tools like blogs, wikis and social networks by government agencies to achieve their objectives and solicit citizen feedback to improve their processes.

Level 3. A participatory platform that engages citizens in policy debates and voluntary service at all levels of the government.

Level 4. Open availability of all non-sensitive and non-personal government data so that citizens can use it and third parties can build web 2.0 mashups on top of it.

Level 5. Crowd-sourcing the government, party by institutionalizing a process that directly uses the aforementioned participatory platform as an important input into government functions, including policy formation.

Et vous qu’en pensez-vous ?


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