Magazine

J&H;#015 Mix / Truss – Steez

Publié le 29 novembre 2010 par Jekyllethyde

J&H;#015 Mix / Truss – Steez

Signant ses premières tracks en 2007 sur le label Minuscule, Tom Russel aka Truss nous vient de ce beau pays par delà la manche qui depuis plus de vingt ans continue de nous offrir une scène techno, house et bass en perpétuelle renouvellement.

Travaillant aujourd’hui en priorité avec le label Perc Trax, Truss gravi petit à petit les échelons de la scène deep techno. Preuve en est son dernier EP « Osbasten », qui continue de faire son bonhomme de chemin dans les charts spécialisés, et que nous n’avions pas manqué de playlister dans notre dernier Residency mix.

Il nous livre ici un nouvel opus des mix exclusifs Jekyllethyde, ainsi qu’une interview où il nous parle de ses débuts, de ses impressions sur la scène électro anglaise, et ses projets. I hope you like it deep fellas!

Short English Version : Truss aka Tom Russel is an english techno DJ and producer. Begining production in 2007, he is now working hand in hand with the Uk based label  » Perc Trax  » on wich he lately produced « Osbasten », a sweet strong and deep techno piece.
For this fifteenth opus of Jekyll&Hyde’s exclusive mix he give us an inspired and ecclectic « more than one hour » mix, and discuss with us about his debut, the Uk electronic scene, and futur… Enjoy.


J&H.Exclu015_ Truss – Steez by Jekyll et Hyde

Download : Truss – Steez (Mediafire)

Tracklist

01 – Pariah – Safehouses ( R&S )
02 – L OW – Diver – Furesshu’s Die Welle edit ( Project Squared )
03 – Brawther – Le Voyage ( Balance )
04 – Sigha – Early Morning Lights ( Marcel Dettmann remix )
05 – Lucy – Kalachakra – Version ( Prologue )
06 – Scuba – Aesaunic ( Hotflush )
07 – Caual Violence – Machines Are We ( Aftertaste )
08 – Furesshu – Untitled ( Project Squared )
09 – Kyle Hall / Manuel Gonzalez – x 1.0 Tr4mps ( Wild Oats )
10 – Omar S – Solely Supported – ( FXHE )
11 – Boddika – Boddika’s House ( Naked Lunch )
12 – Basic Soul Unit – Jak’d Freq – A Made Up Sound ‘Puur Natuur Mix’ ( Creme Organization )
13 – A Made Up Sound – Rear Window ( Delsin )
14 – Truss – Osbasten ( Perc Trax )
15 – Reel To Real – Unkown – ( Appointment )
16 – Hard Corey & Wray – Love Train ( Cajual )
17 – Truss – Dry Bridge ( Perc Trax )
18 – Keith Maniac – Da Brick – Paul Birken Remix ( Sounds )
19 – Subhead – Bloc PartyVox Version ( Tunebox )
20 – Blue Daisy Vs Tokimonsta – USD ( Tea Acre )

Peux-tu te présenter au public français ?

Je m’appelle Tom Russell et je compose et joue de la musique sous le nom de Truss essentiellement et collabora régulièrement avec Greg Schappert aka Donor. J’ai sorti mes sons sur les labels Dumb-Unit et Synewave, mais maintenant je travaille surtout avec le label UK : Perc Trax.

Can you introduce yourself to the french audience ?

My name is Tom Russell and I make and play music mostly under the name Truss. I often also collaborate with Greg Schappert aka Donor. I have released music on a few labels including Dumb-Unit and Synewave, but am now predominantly working with UK label Perc Trax.

Te rappelles-tu de la première fois où tu a entendu une track techno…Où et quand est-ce? Quelle fut ta première impression ?

J’ai commencé à écouter de la musique de rave (UK hardcore) sur les cassettes de mes potes quand j’avais 10 ans. Je n’y faisais pas vraiment attention au début, j’étais plus dans les trucs genre Iron Maiden et Gun n Roses.

Puis tout c’est sans doute déclenché avec certains mix de Easy Groove et Carl Graig qui m’ont beaucoup influencés, ainsi qu’un gros mix de hard-tech de Tanith qui m’a complètement submergé. Du coup je me suis procuré des cassettes de DJ comme Stu Allen, Producer et Tanith évidemment.

Do you remember the first time when you’ve heard a techno piece… Where & when was it, and what was your first feeling about it ?

I started listening to rave ( UK hardcore ) music from my friend’s tapes when I was about 10. I wasn’t really that fussed about it at first, I was more into things like Iron Maiden and Guns n Roses. It grew on me eventually with certain mix tapes from Easy Groove and Carl Cox both having a big impact on me. Then I heard a really hard techno mix tape by Tanith and I was completely blown away. I was in the local video shop with a load of mates playing the gambling machines in there. The lady who ran the shop would let us put tapes on the shop hi-fi system and one of my mates had this new tape with him. I know it sounds cheesy, but I remember at the time it sounded like a futuristic battle in space. From there I got hold of some tapes by DJ’s like Stu Allen, Producer and of course Tanith.

Comment était la scène Uk à cette époque ? En comparaison à maintenant ?!

J’étais trop jeune pour aller en Rave à cette période donc je ne peux pas te raconter ma propre version. Tout ce que je sais, c’est que là où je vivais dans le South Wales, la dance faisait un tabac. On collectait tous des lots de cassettes et collions dans nos chambres autant de flyers qu’elles pouvaient en contenir. C’est marrant de se dire qu’en fait aucun de nous était déjà allé à ces raves, alors on passé tous nos samedi soir à écouter l’essential mix sur BBC Radio 1.

Aujourd’hui le Royaume-Uni se porte plutôt bien ! Il y a toujours eu une scène musicale très fertile, engendrant constamment de nouveaux sous-genres. Je suis super emballé par tout le mouvement UK bass et par son évolution prometteuse d’ici les prochaines années. Et puis il se passe tellement de choses à Londres, que j’ai du mal à choisir où sortir chaque week-end. En techno, il y a beaucoup de soirées organisées par des promoteurs super passionnés qui ramènent de vrais talents de l’étranger. C’est un business risqué puisque certains noms qui ramèneraient beaucoup de gens ailleurs ne garantissent pas le même public ici.

How was the Uk scene at that time ? And now ?!

I was too young to go to the raves at that time so I can’t give you a first hand account. All I know is that where I lived in South Wales, dance music was huge. It was all about collecting the tape packs and sticking as many flyers on your bedroom wall as you could fit on there. The more you had the cooler you were, especially the massive Fantazia and Obsession posters. It’s quite funny looking back as none of us had ever actually been to any of these raves. Recording the essential mix every Saturday night on BBC Radio 1 was also standard.

The UK seems very healthy right now. There has always been a very fertile music scene in the UK, constantly spawning new sub genres. I’m quite excited about the whole UK bass movement and where that might go over the next few years. There’s so much going on in London, I’m spoilt for choice most weekends. Techno wise, there are a lot of nights organised by some very passionate promoters who are bringing some quality Techno talent in from abroad. It’s a risky business though and names that will draw a big crowd elsewhere can’t be guaranteed to do the same here. Saying that, I think Techno is undergoing a bit of a resurgence at the moment and I’m feeling very positive about the London scene for 2011.

J&H;#015 Mix / Truss – Steez

Peux-tu nous raconter le set qui t’as le plus marqué ?

Cela remonte à 1998, lorsqu’un pote me choppe un plan pour mixer dans un gros club à Kidderminster… Je fini par jouer mon set aux heures de pointes, dans la cabine DJ à 20 pieds du dance floor, en me demandant comment mon pote m’avait fait venir ici alors que je n’étais connu que par très peu de gens. Au milieu de mon set, j’ai commencé à réaliser que ce n’était pas une soirée de club ordinaire, mais que c’était en fait une soirée de commémoration pour un palefrenier du coin mort récemment.

J’ai passé le reste de mon set à m’inquiéter, en me disant que quelqu’un allé se rendre compte que je n’avais en fait aucun lien avec lui et me reproche de m’être approprié la sélection musicale le jour de sa commémoration…
Je ne sais toujours pas comment et pourquoi mon copain m’a fait jouer à cette occasion.

Can you tell us the set that you have assisted to, that you will never forget ?

Back in 1998 a friend got me a gig at a club in Kidderminster. I ended up playing peak time set in this big club in a DJ box about 20ft above the dance floor, all the while wondering how the hell my friend had got me the gig as it wasn’t as if I was known as a DJ by any more than a few people in my local town. About half way through my set I began to realise that this wasn’t an ordinary club night, but was in fact a party in remembrance of a local lad who had died recently. I spent the rest of my set worrying that someone would question my relation to the deceased and discover that I actually had no connection to them at all and had in fact (inadvertently) hi-jacked the music selection at his memorial…. I still have no idea how or why my friend got me that gig.

Ta dernière prod semble tendre vers le Berghain/dub techno. Dans le même esprit que des producteurs comme Cosmin TRG ou A made up sound…Vraiment mental. Mais penses-tu que le public est prêt pour ce genre d’hybride ?

Oui, je pense qu’il y a toujours des gens là-dehors qui sont ouverts à de nouveaux trucs. Il y a tellement de producteurs de fou qui font de la musique mortelle en ce moment, comme ces deux que tu viens de mentionner.

Your last production seems to go in this Berghain / dub techno sub-genre. In the same mood as productors such as Cosmin TRG or A made up sound… Really mental. But do you think the crowd is prepared to that kind of hybrid ?

Yeah I think there are always people out there who are open to different stuff. There are so many amazing producers making wicked music at the moment, including the two you mention, and the more people keep pushing different sounds the more people become accustomed to them and accept them.

A côté de ça, nous sommes en train de vivre une période vraiment prolifique et variée pour la musique électro. Avec la mutation du dubstep, le retour de la techno de Chicago et Détroit ainsi que l’émergence de cette nouvelle scène UK… Comment penses-tu que cela va évoluer ?

J’aime vraiment ça ! Il y a une telle pollinisations croisées en ce moment, j’espère que ça va perdurer. Il est évident qu’internet a un énorme impact sur la vitesse à laquelle les nouveaux sous-genres émergent et mutent. Le fait que la technologie musicale soit si abordable de nos jours signifient y compris qu’elle devient plus accessible que jamais aux gens qui veulent s’attaquer à la musique. Ca veut dire donc que non seulement tout le monde veut être Dj mais aussi producteurs.

Je suis également enthousiaste en ce qui concerne des pays comme la Chine ou l’Inde qui s’investissent de plus en plus dans la dance. L’importance de la population des ces pays, associée à une approche vraiment différente de la dance que nous produisons dans l’Ouest, peut mener à un développement vraiment intéressant. C’est une période super excitante !

Beside that, we are living a very prolific and various period in electronic music. With this dubstep mutation / detroit and chicago techno coming back again / Funky rising over uk border… And finally we see that bass stay the common point… But how do you think everything will evolute ?

I really like that there seems to be so much cross pollination going on at the moment and I hope that continues. There’s no doubt that the internet has had a huge impact on the speed in which new sub genres emerge and mutate. The affordability of music technology these days also means it’s more accessible than ever for people to have a go at making music.

Of course that means that where once everyone wanted to be a DJ, now everyone wants to be a producer as well. Overall though it’s all very positive as there are so many people making their mark on electronic music that may not have had the chance not so long ago. I’m also looking forward to countries like China and India becoming more involved in electronic dance music. The sheer size of the populations of these countries, coupled with an approach to electronic dance music very different from that in the West, could lead to some really interesting developments. It’s an exciting time thats for sure !

Penses-tu qu’il est important de mixer les genres ou au contraire “ dangereux ” ?

Haha, je ne suis pas sûr que je dirais qu’il est “ dangereux ” de mixer les genres, mais après je suppose que ça dépend du type de club et de public ! Je pense qu’il est toujours bénéfique d’expérimenter d’autres genres de musique, en matière de production ou en tant que DJ. Cependant, il est important d’être ancré dans un style précis tout en gardant les influences d’autres styles. Prend Surgeon ( probablement mon Dj préféré), c’est l’un des maîtres du mélange des genres “ sans efforts ” dans ses Dj sets, mais il le fait toujours sur une base dominante de Techno.

Do you think it is important to mix genre, or at the contrary « dangerous » ?

Haha, I’m not sure I would ever call mixing genres dangerous, but then I guess it depends on the type of club and crowd! I think it’s always healthy to experiment with other types of music, whether in terms of production or as a DJ. I do however think it’s important to be grounded in one particular genre from which you can take influences from others. Take Surgeon (probably my all time favourite DJ) for instance, he’s one of the masters of mixing up genres effortlessly in his DJ sets, but he always does this within a predominantly Techno framework.

As-tu déjà joué à Paris. Si oui, quels sont tes souvenirs de ces sets/ de la ville ? Sinon, quelle image as-tu des nuit parisiennes ?

Je n’ai jamais joué à Paris. Les echos disent que la scène y est bonne également. Avec un peu de chance, j’en ferai l’expérience un de ces jours.

Have you ever played in Paris ? If yes what do you remember of that gig / city ? If no, what image do you have of the nightlife downthere ?

I’ve never played in Paris. I hear there is a good scene there though. Hopefully I will get a chance to experience it sometime.

J&H;#015 Mix / Truss – Steez

A quoi ressemble ton setup classique ?

What does your classic setup look like ?

DJ :

2×1200 + CDJ1000 + Mixer

Production :

Mac Pro running Cubase with some plug-ins
Minimoog Voyager Old School
Access Virus Ti
DSI Prophet 8
DSI Evolver
Roland TB 303
Elektron MDMkII
Vermona DRMMkIII
Eventide Timefactor
Lexicon PCM 80
TLA Ebony
Mutronix Mutator
Mackie Mixer

Quelles sont les 5 tracks qui ont changées ta vie ?

What are the 5 tracks that changed your life ?

1. Nirvana – Smells Like Teen Spirit (Probably the piece of music that had the biggest impact on me on first hearing it)
2. Steve Reich – Electric Counterpoint (My introduction to Steve Reich’s music)
3. Regis – White Stains (One of my all time favourite Techno tracks)
4. Kraftwerk – It’s More Fun To Compute (Could have a chosen from a load of other Kraftwerk tracks, but this one was in my head this morning)
5. Samuli Kemppi – Vangel (Totally reaffirmed my faith in Techno music at a time I was feeling a bit disillusioned with it)

Ta chart de novembre ?

Your november chart ?

In no particular order:

Subhead – Block Party (Tunebox)
A Made Up Sound – Rear Window (Delsin)
Apointment – Unknown (Apointment)
Tessela – Subway (CDR)
Sigha – Early Morning Lights – Marcel Dettmann Remix (Our Circular Sound)
Instra Mental – Love Arp (Semantica)
Perc And Modern Heads – Percdax (Stroboscopic Artefacts)
Alpha 606 / Sync24 – Forest Communication (Cultivated Electronics)
O/V/R – Post Traumatic Son (Blueprint)
Lucy – Falling Empire (Mote Evolver)

Projets futurs ?

Il y a quelques remixes de Truss en réalisation pour les mois prochains. Je travaille en plus sur un nouveau son avec Donor pour un nouveau Perc Trax Ep dont la sortie est programmée pour l’année prochaine. Enfin, vous me retrouverez mixer dans la prochaine soirée Colony Vs Perc Trax.

Futur project ?

There are a few Truss remixes being released in the coming months. Plus I’ve been working on some new music with Donor for a new Perc Trax Ep scheduled for release next year sometime. Finally, you’ll also find me DJ’ing at the forthcoming Colony Vs Perc Trax nights.

Truss Myspace


Retour à La Une de Logo Paperblog