Magazine

J&H;#029 – Mix & Talk with Rondenion

Publié le 15 janvier 2013 par Jekyllethyde

J&H;#029 – Mix & Talk with Rondenion

Après celui de Stereociti il y a quelques mois, replongeons-nous dans l’univers de la Deep House japonaise avec comme invité de ce 29ème épisode des mix exclusifs jekyllethyde, Rondenion. Signé sur le label Ragrange Records aux côtés de ses potes No Milk ou Kez YM, il est également l’auteur de deux EPS sur Rush Hour et sur Bosconi où à chaque fois il étonne par une production à la fois raw et léchée, pleine de groove.
Pour ne pas me risquer à des comparaisons je dirais simplement qu’il doit décidément y avoir quelque-chose, un pont électromagnétique, une interférence dans les ondes telluriques ou je ne sais quoi qui rapproche Chicago de Tokyo… Bref toujours est-il que ce podcast est sublime, entremêlant House, R&b, Acid, en toute subtilité. Certainement un de mes favoris depuis un moment !

Nous en avons également profité pour échanger quelques mots avec l’intéressé qui nous parle ici de son parcours ainsi que de la scène japonaise.
After the one of Stereociti few months ago, let us dive back into the universe of Japanese Deep House with Rondenion. Signed on the label Ragrange Records in side of his buddies No Milk and Kez YM, he is also the author of two EPs on Rush Hour and on Bosconi, where every time he amazes us by a production at the same time raw, licked, and full of groove.
Not to risk me in comparisons I would simply say that there must undoubtedly be something, an electromagnetic bridge, an interference in tellurics waves or I don’t know what which moves closer Chicago and Tokyo… However this podcast is sublime, mixing House, R&b and Acid, in any subtlety way. Probably one of my personnal favorite since long time (but shhht it’s a secret).

We also exchanged some words with Rondenion, talking about his path but also the actual Japanese scene.

J&H;#029 – Mix & Talk with Rondenion


Download : Rondenion mix

Tracklist :

Mazing vids – Cities of plain
Romanthony the trojan horse – Bring u up
Marcellis – Lik op stuk
Mitsuaki komamura – Dark lightning
Gil scott heron – New york killing me
Gregory porter – 1960 what?
Choklate – The tea reel people rework
Allamd byallo – As you’re told(basic soul unit remix)
Microworld – db
No milk – Voice of…
Tackleheid – Co co macca stick
Peven everett – Can’t do without

Interview Rondenion – Français

Age :
Sexe : Homme
Label(s) : Ragrange Records
Job : Producteur / DJ
Ancien job :
Premier club : Space Lab Yellow
Tes cinq classiques : Trop difficile de faire un classement.
Le dernier vinyle que tu ai acheté : Mitsuaki Komamura – Deep Ocean EP

Peux-tu nous parler de ton background musical ?

J’ai commencé par des cours classiques de saxo avant de découvrir l’univers de la dance music avec Tetsuya Komuro (producteur majeur du milieu des années 90 au japon – le Jean Michel Jarre japonais en quelque sorte). J’ai donc commencé à produire au milieu des années 80 favorisant les échanges avec Kengo Watanabe et Dai Sato du label techno « Frogman Records » – pionniers en la matière au Japon.

Comment était la scène japonaise à cette époque là ?

Nous étions en pleine excitation des années 90, où tous les styles étaient encore neufs et en parfaite effervescence. Aujourd’hui la qualité est d’autant plus importante, ainsi que le niveau des DJ, mais malgré cela les soirées sont de plus en plus fades…J’ai l’impression que nous assistons au même phénomène qui touche le mouvement Trance. Les clubs ferment les uns après les autres, à cause d’une régularisation agressive du business. Notre sous-culture est donc étouffée par cette économie du « rouleau compresseur », ce qui entraîne une disparition du mouvement, et pire encore une stigmatisation de celui-ci étant jugé comme immorale par la société.

Immorale ? Comment ça ?

C’est une longue histoire, mais je peux tenter de t’en fournir une rapide explication ; Il y a soixante ans de ça une loi a était passé « the sex industry law » afin de réguler la prostitution au Japon – notamment dans les bars. Et aussi aberrant que cela puisse paraître c’est cette loi qui depuis quelques années refait surface afin de briser les clubs. Voici la raison invoquée par le département de police :

« Any or all of waltz, tango, tap dancing, jazz dancing, or Obon dancing can fall under the ‘dancing’ referred to in the Sex Industry Law. To the extent that business establishments that encourage dancing foster an atmosphere of hedonistic pleasure-seeking and are thus deemed to be damaging to good public morals, they will fall under the ‘dancing’ referred to in the Sex Industry Law. »

En d’autres termes, il semblerait que le gouvernement considère la danse comme « un mouvement de recherche hédoniste pouvant constituer un trouble à l’ordre moral ». Il y a encore quelques années les médias parlaient des clubs tels des lieux glamours et trendy, alors qu’aujourd’hui on nous rabâche que ce ne sont que des lieux de perdition fréquentés par les organisations criminelles. Tout cela me rappelle malheureusement notre sombre passé et l’emprise du gouvernement sur la population. Où saper la culture et le divertissement constitue toujours la première étape du « total control »… A moins que ce ne soit moi qui devienne paranoïaque ?

Pour en revenir sur la musique. Comment peux-tu expliquer le goût prononcé des producteurs japonais pour la deep house (je pense notamment à Kez YM), qui au final sonne souvent comme celle produite à l’autre bout du globe – et la Mecque de Chicago ?

Parce que la musique est quelque chose de créé par le peuple, il est certain qu’elle reflète ses origines, son passé, sa « race ». Cependant, qu’on le veuille ou non, il est fréquent de découvrir des similitudes dans la musique que nous créons, comme dans les dialectes que nous parlons. Peu importe à quel point tu peux t’ignorer toi même lorsque tu produis, ou écoute de la musique produite par un étranger, des fois tu ne peux t’empêcher de te sentir touché comme si tu ressentais la vibration de cet artiste. Je découvre ainsi souvent l’homme grâce à sa musique.

Tu viens de signer deux EP sur Faces, un label français, comment cette collaboration s’est elle présentée ?

J’ai rencontré Pablo, le boss de Faces, par le biais de KEZ YM qui avait déjà travaillé avec lui. C’est sur sa suggestion que nous avons décidé de réaliser ces deux disques.

Une chance alors peux-être de te voir en France ?

J’espère pouvoir venir un jour…

J’ai lu quelque part que tu ne vivais que par et pour la musique… Cela en valait il le coup jusqu’ici ?

On reçoit du plaisir en vivant de manière créative… Je n’ai pas pour plan de m’arrêter là.

Rondenion discogs
Rondenion facebook

J&H;#029 – Mix & Talk with Rondenion

Interview Rondonion – English

Age :
Sexe : Male
Label : Ragrange Records
Occupation : Producer / DJ
Past occupation :
First time in a club : Space Lab Yellow
Your Classic 5 tracks : There are too many for me to be able to answer.
What is the last record you have bought : Mitsuaki Komamura – Deep Ocean EP

Can you introduce to us your musical Background, and your first steps in electronic music scene?

I had originally been studying classical music as a sax player but I became immersed in the dance beats being introduced by Tetsuya Komuro (the producer who sparked the major movement in Japan during the 90′s) since the 80′s and started to write my own music. Afterwards, I furthered exchanges with Kengo Watanabe and Dai Sato from Japan’s techno label pioneer « Frogman Records » and started to make techno and house records.

How was the japanese scene at that time in comparison to now?

At that time, the excitement of the 90′s still resonated so every genre was bright and full of momentum. Nowadays, quality has risen overall and the caliber of DJs is also high but, speaking from the parties in our area, it feels like that glitz has begun to fade. It seems that the same sort of phenomenon is occurring in parties such as trance, which is becoming naturalized here in Japan. What it boils down to is that the economy has been slumping for the last twenty years now and, because we are unable to hold up these elements of sub-culture, they are being treated as immoral. There appears to be no end in sight for clubs closing under strict regulations in the Entertainment Business Act.

Immoral, how that?

I myself do not know the exact reason, but it seems that around 60 years ago, right after the end of the war, the Sex Industry Law was passed in order to regulate prostitutes who were soliciting in bars. For some reason this law has been used in recent years to launch a crackdown on dance clubs. The explanation given by the Public Relations Division of the Metropolitan Police Department is as follows:

« Any or all of waltz, tango, tap dancing, jazz dancing, or Obon dancing can fall under the ‘dancing’ referred to in the Sex Industry Law. To the extent that business establishments that encourage dancing foster an atmosphere of hedonistic pleasure-seeking and are thus deemed to be damaging to good public morals, they will fall under the ‘dancing’ referred to in the Sex Industry Law. »

In other words, it seems that they view dancing as « hedonistic pleasure-seeking that damages good public morals. » During the Bubble Years, the media reported on dance clubs as cheerful and glamorous places, but in recent years, they have been reported on as if they are hotbeds of criminal activity. If I recall the Japan of the past or world history, it occurs to me that whenever governments want to control the people, they begin by first banning entertainment and cultural activities. Or maybe I am just overthinking things?

To come back on pure music, How could you explain your taste for Deep House Music, which seems to be a common thing when we look at productions from Kez YM, and various Japanese producers sounding so much as it was produced in chicago ?

Because music is something created by people, it is certain to reflect one’s understanding based on things such as culture and race. Therefore, like it or not, common denominators will be discovered in the music we make, much like dialects in languages. No matter how much you ignore yourself when making music, or even when listening to music created by a stranger, you cannot help but imprint yourself into that music, more so than if you had used your own hands or ears. I am discovering human understanding through the creation of music. For example, you cannot ignore that humans become startled when hearing a big noise. That’s because this behavior is a manifestation of this understanding.

You’ve just signed 2 Ep’s on french label « Faces record » how this collaboration came up?

I met Pablo, the owner of Faces, through a connection I had with KEZ YM who had been working with them. It was on his suggestion that we decided to make the two records.

Could we expect to see you in France / Europe soon?

I also sincerely hope to be able to meet you one day.

I read somewhere you were dedi cacing your life exclusively to music, has it worth it until now ?

We receive pleasure by living creatively. I think I will continue to live for music.

To conclude, A word on the mix you did for us?

I plan to get going on the mixafter this. Please, give it a listen and check it out with your own ears. Also, I’d like to express my gratitude to those of you who have read this until the end. Thank you very much.

Rondenion discogs
Rondenion facebook


Retour à La Une de Logo Paperblog

A propos de l’auteur


Jekyllethyde 6625 partages Voir son profil
Voir son blog

l'auteur n'a pas encore renseigné son compte l'auteur n'a pas encore renseigné son compte