The Galeries Royales Saint-Hubert project is a wonderful saga that has been going on for the last 10 years. Alexandre Grosjean, patron of the Société des Galeries, entrusted the renovation of the Galeries to Archi 2000. The renovation includes the accommodation, the offices, the theatre, the Galerie des Princes and the creation of a hotel.
Project name : Galeries Royales Saint-Hubert
Address : Galerie du Roi / Galerie de la Reine. 1000 Brussels. Belgium
Assignation/Destination : Offices, Residential, Colonnade
Name of client : Société Civile Anonyme des Galeries Royales Saint-Hubert
Name of architect : Archi 2000
in association with : -
Name of engineers :
- Stability Consultancy firm : Arcadis
- Special techniques Consultancy firm : Arcadis
- EPC Consultancy firm : Sophia
- Acoustics Consultancy firm : Capri Acoustique
- Healt & Safety Coordinator : Sophia
- Control Agency : Forum (QS)
Name of contractors :
- Main contractor : Valens-Eiffage / Decubo : demolition
- Professions/trades : Potteau Labo : interior joinery / Kone : elevator / CBRS : painting
Project status : Completed (2014)
Size of project : Offices : 550 m2 / Residential : 2 217 m2
Budget : 18 600 000,00 €
Technical sheet of this architecture video clip
Journalist : Emma C. Dessouroux
Cameraman : Emanuel Pinto / Epiprod
Editing : Emma C. Dessouroux / Emanuel Pinto
Direction : Emma C. Dessouroux
Production : Les Délires Productions
Translation : MDR Translations
Original transcription
Le projet des Galeries Royales Saint-Hubert, c’est une belle histoire. Ça fait 10 ans qu’elle dure. C’est Alexandre Grosjean qui nous a confié ce dossier au départ. Il venait de terminer la rénovation de la grande verrière de la Galerie du Roi et de la Reine et il a décidé, pour des raisons que je ne connais pas, de changer à ce moment-là d’architecte et de confier la rénovation de toute une série de logements à Archi 2000. Il faut savoir que les galeries – ce que tout le monde voit, ce que les passant qui la traversent voient – c’est évidemment tous les commerces qui sont au rez-de-chaussée mais il faut savoir que les deux étages au-dessus des commerces sont occupés par soit du logement, soit du bureau. Cela forme d’ailleurs un microcosme assez exceptionnel parce que l’ambiance de ces galeries, les habitués qui s’y rencontrent, qui vont boire un verre le soir, etc… c’est vraiment une ville dans la ville. Alors il faut savoir que travailler dans les galeries, c’est passionnant mais c’est complexe puisque tout l’ensemble des galeries est classé. Donc, tous nos projets sont scrutés, analysés, soumis à la Commission Royale des Monuments et Sites. Mais c’est passionnant, on retrouve des choses assez exceptionnelles, on retrouve des faux marbres, on refait des peintures à l’identique comme à l’époque. On a découvert dans le théâtre la fameuse fresque de Magritte. On a rénové, restauré tout le lustre qui est absolument exceptionnel. Donc, ce sont des choses qui nous font aller très loin et qui nous font collaborer avec toute une série d’artisans, toute une série de gens dont le métier est vraiment de retrouver les patines de l’époque, de les récréer. Ce sont donc des collaborations très riches et très passionnantes.
On a introduit les premiers permis d’urbanisme pour les logements et puis, tout doucement, la mayonnaise a pris, la confiance du conseil d’administration nous est acquise je pense aujourd’hui et on a fait pas mal de choses dans ces galeries : on a refait le théâtre, on a fait un hôtel de 25 chambres assez sympa, genre boutique hôtel avec un restaurant, un bar. On s’est occupé de rénovations d’espaces de plateaux de bureaux. Nous sommes en train de réaliser la restauration du péristyle, croisement entre la rue des Bouchers – Galerie du Roi – Galerie de la Reine. Nous allons déposer dans 2 mois le permis d’urbanisme de toute la restauration de la Galerie des Princes qui est donc la petite galerie perpendiculaire à la galerie du Roi et de la Reine. Et nous venons de déposer ce que nous appelons un permis lumière puisque des techniques d’aujourd’hui permettent de mieux éclairer cette galerie que ce qu’elle ne l’est, tout en respectant quand même la façon d’éclairer. On ne fait pas n’importe quoi. C’est évidemment beaucoup de restauration à l’identique, beaucoup de respect pour le patrimoine existant puisqu’il est classé et là, il n’y a rien à faire, la Commission Royale des Monuments et Sites est assez sévère, assez stricte à ce niveau-là mais je pense que cela ne nous empêche pas de créer des nouveaux volumes qui sont plus intéressants. Nous sommes parvenus à intégrer des ascenseurs dans les cages d’escaliers que nous avons préservées mais tout cela est bien évidemment introduit dans les différents noyaux avec une certaine sensibilité et un certain respect de ce qui existe. Je pense que c’est tout l’apport architectural que nous pouvons amener dans ce genre de projet. C’est rendre les choses plus contemporaines sans dénaturer l’architecture de Cluysenaar qui, il faut le dire, était une architecture pour l’époque… enfin un concept assez exceptionnel.
English subtitles
The Galeries Royales Saint-Hubert project is a wonderful saga that has been going on for the last 10 years. The dossier was originally given to us by Alexandre Grosjean. He had just finished the renovations of the extensive glass-paned ceiling in the Galerie du Roi et de la Reine. He then decided to change architects and to entrust the renovation of a whole series of residential units to Archi 2000. The Galeries, which are seen by all those who pass by or who walk through them, include not only the businesses on the ground floor, but the two floors above the shops, which are taken up either by residential units or by offices. This creates a quite exceptional microcosm – a unique atmosphere with the locals meeting in the Galeries to have a drink in the evening. It really is a town within a town. Working in the Galeries is very exciting, but it has to be said that it is also complex given that the Galeries as a whole are listed buildings. This means that all of our projects are closely scrutinised and analysed by the Royal Commission for Monuments and Sites. It is exciting – we uncover all sorts of exceptional things, including imitation marble, and we recreate paintings exactly as they would have been at the time. We discovered Magritte’s famous fresco in the theatre. We renovated and restored the chandelier, which is absolutely magnificent. All of this encourages us to pursue the work ever further and to collaborate with a whole series of craftsmen, people whose job it is to rediscover the patinas of the period and to recreate them. Working together in this way is a very rich and exciting experience.
We submitted the first planning requests for the residential units and, little by little, gained the confidence of the Board of Directors. Since then we have carried out quite a lot of work in these Galeries: we have redone the theatre, created a very pleasant, 25-room, boutique-style hotel with a restaurant and bar. We took on the renovation of the office floor spaces. We are currently restoring the colonnade where the rue des Bouchers crosses the Galerie du Roi and the Galerie de la Reine. In two months time we will submit a planning request for the entire restoration of the Galerie des Princes, which is the small gallery perpendicular to the Galerie du Roi et de la Reine. We have also recently submitted what we call a light planning request, as contemporary techniques mean that it is possible to improve the lighting in the gallery, and yet retain the way in which it is lit. We are very careful in what we do. Much of the work is obviously restoring things to their original state, respecting the existing heritage because it is a listed building, and in this respect the Royal Commission for Monuments and Sites is quite severe and strict. However, this does not prevent us from creating new spaces which are more interesting. We managed to integrate lifts into the stairwells, which we had preserved, but all of this is clearly achieved in each of the different blocks in a sensitive way, respecting what was already there. This is the architectural contribution that we bring to this type of project. We make the spaces more contemporary, without detracting from Cluysenaar’s architecture, which, it has to be said, was the architecture of the time… and really quite an extraordinary concept.